Viewer Counter

Followers

Kata-kata peransang..

Terimalah CINTA itu dengan hati yang lapang dan nikmati lah ia sementara masih ada...

Jadikan lah hati kamu seperti batu, apabila dilantun dgn sesuatu, lnsg tdk memberi kesan kpdnya, malah melantun semula ke arah yg melantun..Jgn jd kan hati seperti jeli, apabila ia dilantun sesuatu, terus menusuk msk ke dlm nya...lalu meninggalkan kesan kekal bt slama2nya...

Saturday, November 21, 2009

bile gg geraham bongsu tumbuh..


dah 2-3 ari rase berdenyut2 kat dlm mulut ni..smpai skrg x ilang lg sakit..slera mkn pun dah rase makin kurang..nk kunyah mkanan pun sakit..nk telan air liur lg la..ingtkan sakit gg myerang lg..mane tau kot2 ader gg yg berlubang..tp pas cek sendiri kat dpn cermin, rupe2 nye gigi geram bongsu sy dah tumbuh...senget lak tu..ptt la sakit...pernah gak sy terdgr org ckp, kalu gg geraham bongsu ni nk tmbh, mst org tu akan dmm n akan mgalami kesakitan yg teramat sgt...Alhamdulillah..sy x la smpai dmm, cuma rase denyut2 jer..

ni antara fakta psl gg geraham bongsu yg sy search kat dlm internet..pd kwn2 yg x tumbuh lg tu, bleh la entry ni dijadikan info..n kot2 pasni glrn kwn2 plak yg kna...



PERNAH mendengar mengenai geraham bongsu? Kononnya, selagi ia tidak tumbuh, selagi itulah anda belum ‘dewasa’. Geraham bongsu selalu dikaitkan dengan kesakitan dan dianggap penanda kedewasaan seseorang.

Geraham bongsu sebenarnya tidak banyak berbeza daripada gigi yang lain. Ia adalah gigi yang tumbuh di hujung mulut. Geraham bongsu biasanya tumbuh apabila anda berusia antara 17 hingga 21 tahun. Kerana kelewatan itu ia dikenali sebagai geraham bongsu (wisdom teeth).

Sebenarnya, bukan semua orang mengalami kesakitan apabila geraham bongsu ini tumbuh.
Geraham bongsu boleh mendatangkan masalah dan kesakitan jika ia tidak tumbuh dengan betul. Misalnya, ia mungkin tumbuh secara horizontal.

Kedudukan geraham bongsu yang tumbuh tidak betul juga boleh mengganggu susunan gigi lain atau merosakkan tulang rahang atau saraf. Kedudukan itu membuatkan ia mudah reput.
Jika ia terperangkap dalam tisu atau tulang rahang atau tumbuh separuh saja ia juga boleh mendatangkan masalah.

Gigi geraham bongsu yang tumbuh separuh boleh menyebabkan masalah gusi. Malah kedudukannya yang jauh menyukarkan anda memberusnya. Geraham bongsu yang tumbuh separuh menimbulkan kesakitan.

Keadaan ini dikenali sebagai ‘impacted’. Geraham bongsu ini tersekat pertumbuhannya kerana rahang tidak memiliki ruang yang cukup untuk semua gigi. Ini disebabkan gigi anda tidak tumbuh dengan susunan yang betul. Mungkin sebahagiannya senget atau tidak teratur. Atau mungkin juga rahang tidak cukup luas untuk kesemua gigi.

Masalah geraham bongsu yang begini memang sangat biasa ditemui. Begitupun masih ada mereka yang tidak mengalami masalah. Malah mungkin langsung tidak menyedari, gigi geraham bongsunya sedang tumbuh!

Gigi geraham bongsu yang tersekat boleh mendatangkan masalah. Ia mudah memerangkap sisa makanan dan plak. Ia menyebabkan kawasan itu bengkak, sakit dan mulut berbau. Ia juga kadang kala boleh merosakkan gigi yang lain kerana jangkitan.

Jika geraham bongsu itu tidak berfungsi, mereput, mengalami jangkitan atau mengganggu kunyahan, ia mungkin perlu dikeluarkan. Begitupun, setiap kes berbeza dan hanya doktor yang boleh memastikan sama ada ia perlu dikeluarkan atau tidak.

sumber : berita harian..


9 comments on "bile gg geraham bongsu tumbuh.."

mizz eira on November 22, 2009 at 3:38 AM said...

erm
ade pengalamn gak r
sakit yg amat sgt
xleh bukak mulot luas2
last pergi jumpe doc
doc belah gusi..
sakit gileee

myLovepatzi on November 22, 2009 at 1:47 PM said...

ooo..yer ker??teruknye skt mizz eira tu..siap kna belah gusi lg..erm,sape yg pernah alami jer yg dpt rase cmner sakitnye kan..

cheqna on November 22, 2009 at 8:17 PM said...

sakit gigi memang sakit yang amat...

tapi mujur cheqna jarang sakit gigi

nway salam kenal =)

myLovepatzi on November 22, 2009 at 8:34 PM said...

hehe..tu la..slm perkenalan utk cheqna jgk..;-)

Airin on November 23, 2009 at 10:03 AM said...

gigi oh gigi...

Princessgathis a.k.a umiey on November 23, 2009 at 12:49 PM said...

awk skt gigi sokmo...hehehe.... cabut jer la yg skt 2... cian plok tgk...

myLovepatzi on November 23, 2009 at 12:55 PM said...

haha..dah nk wat gane..byk ngat gg dlm mulut ni..

myranaqi on November 25, 2009 at 10:57 AM said...

kite sama br tumbuh gg geraham bongsu kn..hihii..
tp sy smpai nk demam gk ar..
skt amat kn..
tp sy dh g jupe doc..
sbb ada gok gg yg berlubang nk kena cabut..
cmpur plok ngn skt tumbuh gg br...seksa amat

myLovepatzi on November 25, 2009 at 10:58 AM said...

hehe..c0baan...

Related Posts with Thumbnails

My Facebook

Myself

Myself

My Baby

My Baby
 

myLovepatzi Copyright 2009 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Sponsored by Blogger Template Gallery