Viewer Counter

Followers

Kata-kata peransang..

Terimalah CINTA itu dengan hati yang lapang dan nikmati lah ia sementara masih ada...

Jadikan lah hati kamu seperti batu, apabila dilantun dgn sesuatu, lnsg tdk memberi kesan kpdnya, malah melantun semula ke arah yg melantun..Jgn jd kan hati seperti jeli, apabila ia dilantun sesuatu, terus menusuk msk ke dlm nya...lalu meninggalkan kesan kekal bt slama2nya...

Friday, November 13, 2009

7 larangan selepas makan...


Sekadar berkongsi info...JANGAN LAKUKAN 7 PERKARA INI SELEPAS MAKAN...


1. Jangan merokok

-Kajian membuktikan bahawa menghisap sebatang rokok selepas hidangan adalah setanding dengan 10 batang rokok (peluang utk menghidap kanser adalah lebih tinggi).

2. Jangan makan buah buahan

-Memakan buah-buahan selepas hidangan akan menyebabkan perut mengembung dengan udara. Oleh itu makanlah buah-buahan 1-2 jam selepas hidangan atau 1jam sebelum hidangan.

3. Jangan minum teh

- Daun teh mengandungi kandungan asid yg tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yg dimakan akan dibekukan dan sukar untuk dicernakan.

4.Jangan melonggarkan tali pinggang anda

- Melonggarkan tali pinggang selepas satu hidangan akan mudah menyebabkan usus memulas.

5. Jangan mandi

-Mandi selepas hidangan akan menyebabkan peningkatan aliran darah untuk tangan, kaki dan badan di sekeliling perut. Ini akan melemahkan sistem pencernaan di dlm perut.

6. Jangan berjalan kaki

- Berjalan akan menyebabkan sistem penghadaman tidak boleh menyerap pemakanan daripada makanan yang telah diambil.

7. Jangan tidur segera

- Makanan yg diambil tidak akan berupaya mencerna dengan betul. Oleh itu risiko utk mendapat gastrik adalah tinggi..

sumber: mahligai@yahoogroups.com

8 comments on "7 larangan selepas makan..."

~AmyLiana8886~ on November 13, 2009 at 4:41 PM said...

ingo yg bagus..awk nk jd kakwin gokke? copy n paste je entry.

myLovepatzi on November 13, 2009 at 4:43 PM said...

haha..x la mie..artikel sbnr dia dlm bi..tu dah translate dah dlm citcat..haha...

BuLaN iTu aKu on November 13, 2009 at 4:52 PM said...

terima ksih atas petua itu..

hai kmoo
salam perkenalan

myLovepatzi on November 13, 2009 at 4:57 PM said...

slm perkenalan uk cik bln jgk..hehe..

Tengku Norazuwin Binti Che Ku Zangi on November 13, 2009 at 5:45 PM said...

good info:)

hasni on November 13, 2009 at 7:34 PM said...

wah
saya suka minum teh smbil makan nasi
mcm mn tu??

sI tEDI on November 13, 2009 at 8:34 PM said...

aduhai.. banyak yg aku buat sebenarnya tidak di galakkan buat!! :)

myLovepatzi on November 14, 2009 at 9:37 PM said...

kak win => hehe..thnks..

hasni => tu la hasni..sy pun ske gak minum teh mse mkn..pasni kna start brenti slow2 la..hehe

si tedi => aah..pasni kite kna same2 kurangkan sume ni utk jaga kesihatan kan??hehe..

Related Posts with Thumbnails

My Facebook

Myself

Myself

My Baby

My Baby
 

myLovepatzi Copyright 2009 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Sponsored by Blogger Template Gallery